Демократизація дошкільної освіти України (освітньо-аналітичний звіт)

Illustration

У березні-червні 2023 року Європейським центром імені Вергеланда (Норвегія) спільно зі Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» та командою ГО Дослідницьке бюро «Соціологіст» у рамках Програми підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа» за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Норвегії та в партнерстві з Міністерством освіти і науки України було проведено всеукраїнське дослідження «Демократизація дошкільної освіти».
Дослідження висвітлює найактуальніші аспекти демократичного підходу до організації освітнього процесу у закладах дошкільної освіти України.
Демократизація дошкільної освіти досліджувалася через такі складові як:
наявність демократичного середовища;характер організації освітнього процесу;відкритість і партнерська взаємодія;особистісно-професійний розвиток педагогічних працівників;управлінські процеси щодо демократизації ЗДО.
Задля отримання повноцінної картини щодо стану демократизації дошкільної освіти в Україні в дослідженні було використано поєднання кількісної (стандартизоване онлайн-опитування) та якісної (глибинні (напівструктуровані) інтервʼю, фокусовані групові дискусії) методології.
Кількісні методи дали змогу зафіксувати спільне, типове в практиках освітян, визначити чинники, що впливають на розповсюдження тих чи інших характеристик.
Якісні методи, зокрема глибинні інтерв’ю, дозволили визначити смислове наповнення соціальних практик, а також поглибити розуміння тих процесів, які супроводжують демократизацію дошкільної освіти або є бар’єрами на шляху її реалізації. За допомогою фокус-груп була можливість з’ясувати, яким чином реалізуються демократичні цінності в ЗДО України, визначити позитивні або негативні конотації та контексти досліджуваних понять.